Zondag 1 november Bromo zonsopgang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu Zondag 1 november Bromo zonsopgang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu

Zondag 1 november Bromo zonsopgang

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

02 November 2015 | Indonesië, Malang

ZONDAG 1 NOVEMBER 2015 ZONSOPKOMST EN EEN JARIGE
Vandaag werden we om 2.15 gewekt. We zouden met dichte jeeps naar een plateau worden gereden om de zonsopkomst te zien. Noem dat maar vakantie. Als we thuis komen hebben we vakantie nodig.
Er was een jarige er voor vertrek werd Theo natuurlijk gefeliciteerd door iedereen. Wij vertrokken om 3.15 en de jeeps reden weer door de krater en daar verder omhoog. Het was gigantisch druk met jeeps en bromfietsen. Deze bleven steeds teken in het zand en de jeeps maakten ook steeds schuivers. Vele bromfietsers moesten met hun bromfiets lopen want je kwam geen meter vooruit. Heel zwaar.
Wij gingen voorbij een plateau waar er al zovvel jeeps, motoren en mensen stonden dat de jeeps een stuk doorreden naar een kleiner plateau hogerop. Daar stonden we op de eerste rang. Eerst wel een stukje naar boven klimmen en dat viel niet mee. En hoe je jeep straks terug vinden in deze chaos??? Latere zorg. We moesten nog tot na vijven wachten voordat de zon opkwam en heit was een beetje heiig maar wel mooi. Toen we om 5.45 weer naar de jeeps gingen was er grote stilstaande file. Bromfietsen reden ons wel voorbij maar even later konden ook zij niet meer verder. Het was zo vreselijk koud, blij dat we onze winterjas aanhadden. Uiteindelijk ging het weer rijden en waren we 6.45 terug in het hotel. Lekker douchen om warm te worden, ontbijten en half 9 weer op pad. We werden met lokale busjes over de pas gereden naar onze bus. Die busjes waren oud, smerig en geen beenruimte.
Voor de lunch zijn we gestopt bij een schitterend chinees restaurant. Overal buiten en binnen was water waar grote koikarpers zwommen. Je kon ze voeren. Het eten was heerlijk maar het was er zo vreselijk heet. Wel een paar plafondventilatoren maar dat hielp niet echt.
Theo heeft alle drankjes betaald voor zijn verjaardag.
Verder richting ons hotel. We passeerden nu weer een pas maar deze was breed. Het was zondag en er reed niet veel vrachtverkeer. We kwamen door een dorpje waar in het midden een lijn was gespannen en naast de kant stonden een hele hoop kinderen en volwassenen te bedelen voor een nieuwe moskee. Ze hadden zo'n plastic bakje in hun hand.
Daarna de pas op en daar zagen we nog meer mensen bedelen maar dat waren echt heel arme mensen zonder werk en inkomsten. Ze sliepen lang de kant van de weg met alleen een afdakje van bladeren boven hun hoofd. Zo vreselijk triest. Er waren ook veel kinderen bij.
We kwamen een uur eerder in het hotel dat verwacht want vanwege de zondag was er niet zoveel verkeer. Om 4 uur waren we binnen en we kregen allemaal een soort cottage. Hoewel dit hotel duur was hadden ze geen koffiefaciliteiten. Gelukkig hebben wij altijd een klein waterkokertje mee. Morgen is Monique jarig maar die gaat samen met Ilona en Gerard op schildpaddenexcursie. Ik zou ook mee gaan maar ben nog steeds te moe en te weinig lucht. Pas op de plaats. Gerard vond het wel heel erg jammer.
We aten om 7 uur met z'n allen. Er waren 2 stoelen versierd met ballonnen voor Theo en Monique en de hele tafel met kaarsjes en bloemetjes waar helaas wel veel mieren uit kropen. Na de maaltijd werd het licht gedoofd en kwamen Karin en nog een hotelmedewerker met 2 taarten binnen. Het was spekkoek en heel leuk versierd. Echte taart vindt je hier niet dus Karin had het al in Yogya gekocht. Spekkoek blijft lang goed.
We begonnen allemaal te zingen en verderop was een groep van Fox en die zongen ook uit volle borst mee. Echt leuk. We maakten het niet zo laat want morgen gaan er 3 naar de schilpadden om 8 uur en om 8.30 gaat de rest naar een plantage en de markt.
Op de plantage kregen ze allemaal een sprinkhaan van blaadjes gemaakt door kinderen en Karin had er ook eentje voor ons. Maar dat is morgen.

• 03 November 2015 - 09:09

Tasha:

Pfffff, jullie hebben inderdaad vakantie nodig om bij te komen van de vakantie straks. Voor de lol om 02:15 opstaan? Kidding me? Maar wel een mooi plaatje :)

X

• 03 November 2015 - 10:16

Wilma:

Net jullie laatste 3 reisverhalen gelezen,wat akelig dat je last van je longen
    gekregen hebt vanwege die smog, Therese, je doet evenzogoed nog je best
    om nog zoveel mogelijk mee te maken om zo te lezen!Hoop dat die vulkaan
    voor ons allemaal die wens zal vervullen!En die zon"s opgang zal je nooit
    meer vergeten.Take it easy,you too Gerard! Groetjes en liefs,Wilma en John xx