Zaterdag 24 oktober De Evenaar - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 oktober De Evenaar - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 oktober De Evenaar

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

25 Oktober 2015 | Indonesië, Bukittinggi

Vandaag is de groep weg voor een trektocht langs bamboe, rijstvelden, een koloniaal dorp. Ik ben niet meegegaan en kan zo de site een beetje bijwerken. Morgen komt Gerard's verhaal over Zondag.

We vertrekken 0m 7.10 richting Bukuttinggi. De verwachting is dat we er vanavond om 19.00 uur pas zullen zijn De chauffeur wil in ieder geval vóór het donker over de pas zijn want het is er erg gevaarlijk.

In de omgeving waar we nu doorheen rijden hebben de emriraten dure moskee's gebouwd, betere behuizing voor de arme bevolking en scholen.
Daar tegenover staat dat de vrouwen weer hoofddoekjes moesten dragen en bedekt lichaam. Wij moesten ook iets met mouwen aan, géén blote schouders. De chauffeur wil hier niet stoppen, ook niet als we langs een schitterend bruilofts tafereel reden. Ze zijn door de Imam al eens weggestuurd. Ze groeten je allemaal vriendelijk maar willen niet dat wij ons tussen hen mengen. Ook hier zien we busjes met schoolkinderen in uniform op de daken vd busjes.
De emiraten eisen ook dat de kinderen de Koran kennen.
De jonge mannen en vrouwen worden hier nog uitgehuwelijkt. In sommige gevallen mogen ze weigeren omdat er geen klik is tussen de jongen en het meisjes maar dan wordt door de ouders een andere partner gezocht. De meisjes zijn vaak pas een jaar of 15.
Een huwelijk duurt hier 3 dagen. De eerste dag is het alleen maar met speeches en allen luisteren daar de hele dag geduldig naar. Dit is overigens alleen voor mensen met veel geld. De 2e dag is voor de ouderen en de 3e dag voor de jongeren. Mannen en vrouwen altijd gescheiden.

Rond 9 uur gestopt bij een klein kruidentuintje. Ze hadden van alles. Een aap haalde een kokosnoot uit de boom en we mochten de cocosmelk opdrinken en het vruchtvlees eten. Daar deden ze wat palmsuiker op.

We gingen verder en kwamen langs een studentendorp met een inmens grote scholengemeenschap opgericht door de emiraten. De studenten woonden in een soort klein huisje (leek wel een hok) en allen liepen ze met een Koran in de hand over straat, de meisjes een hoofddoek en de jongens een soort muts.
Er zijn in het verleden 3 aanslagen geweest op Bali. Deze school kweekt extremisten en de 3 plegers kwamen van deze school af. Zelfmoord maar ze namen een hoop toeristen mee.
Snel doorheen gereden.

Tussendoor hebben we nog geluncht en om 16.15 waren we op de evenaar. Meteen bij aankomst stormden mannen en vrouwen op ons af met T-shirts. Wij hebben er een paar gekocht. We konden er niet zo lang blijven want we moesten nog vóór het donker over de gevaarlijke pas zijn om bij ons hotel in Bukittinggi zijn.
Het is gelukt, we waren rond half 7 bij het hotel. De meesten van ons gingen in het centrum eten maar een 8 bleven hier, waaronder wij.
Het was lekker maar pittig.

• 25 Oktober 2015 - 08:32

Monique M.:

Hoi luitjes,

Net weer de verhalen gelezen maar wisten jullie een beetje waar je aan begon voordat je de vakantie ging boeken?? Ik vind het ondernemend, moedig en knap wat jullie allemaal doen en doorstaan maar al kreeg ik geld toe................geen haar op mijn hoofd die hier ooit aan zou beginnen.
    Uiteraard vergeet je deze reis nooit meer maar is denk ik ook de zwaarste ooit.
    Als je thuis bent dan lekker een glas wijn/bier en de voetjes op de bank en dan de vele foto's bekijken. Nog even nagenieten.
    Genieten jullie nog maar van de indrukken maar pas ook op jezelf!!!!
    Dikke knuf

• 25 Oktober 2015 - 10:47

Ans :

Poeh he wat een verhaal weer met die moslims en koran en extremisten pf!! Ben blij dat jullie erdoor heen zijn gekomen !! Wat een ervaringen allemaal !! Liefs Ans en JP

• 25 Oktober 2015 - 10:51

Ymke:

Hallo allebei,
    Met recht een avontuurlijke vakantie! Ik vroeg me, net als Monique, af of jullie van tevoren wisten dat dit deel van de vakantie zo zwaar zou zijn. En dan die smog, vervelend, jammer en ook vreselijk! Kennelijk lukt het niet om er iets tegen te doen. Zowel die bange chauffeurs om ergens te stoppen als ook de fysieke inspanningen. Pffffff, ik moet er niet aan denken. Ik hou wel van avontuur, maar dit klinkt mij iets té. Enfin, het zijn wel indrukwekkende en veel ervaringen, jullie zien ontzettend veel en genieten ook ondanks de wat minder leuke facetten.
    En ik ben wel heel nieuwsgierig naar dat schilderij!
    Doe voorzichtig en blijf genieten!
    Groeten, ook van Hans.

• 25 Oktober 2015 - 12:06

Wilma:

Net jullie twee laatste reisadventuren gelezen, heel interesant
    maar wel erg vermoeiend en nog steeds last van de smog.
    Enjoy yourself and keep safe,liefs en groetjes,Wilma en John.xx

• 25 Oktober 2015 - 12:36

Barbara:

Hoi, leuk eer die verhalen, maar gelukkig hoef ik de reis zo niet te doen. Veel te zwaar.
    Wij hebben het rustiger gehad.
    Nu veel plezier nog en goede reis xxx

• 25 Oktober 2015 - 12:42

Lineke:

Nou petje af voor jullie! Maar nooit in mijn leven zou ik durven wat jullie nu doen. Het is inderdaad een hele bijzondere ervaring. Geniet ervan l

• 26 Oktober 2015 - 01:13

Lien:

Lieve allebei
    4 reis verslagen kreeg ik tegelijk
    Wat jammer dat erzoveel smog is en de slechte wegen !
    Maar jullie zijn wel doorzetters en genieten volop.
    Groetjes Lien