Woensdag 28 oktober Borobudur en kampong - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu Woensdag 28 oktober Borobudur en kampong - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu

Woensdag 28 oktober Borobudur en kampong

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

29 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Vanmorgen alweer om 7 uur vertrokken....dat noemen ze vakantie. Op het programma stond de Borobudur, één van de hoogtepunten van onze vakantie. Dit is het grootste boedistische monument (tempel) ter wereld en werd gebouwd tussen 778 en 856 na Christus. Hier hebben ongeveer 30000 steen-en beeldhouwers en 15000 arbeiders aan gewerkt. De boedisten hebben hier ongeveer 100 jaar gebruik van kunnen maken, waarna ze verdreven werden door de hindoes. Tevens waren er diverse uitbarstingen van de nabijgelegen vulkaan Merapi, waardoor het helemaal bedekt werd met as en grond.
Eind van de 19e eeuw is het door een engelsman ontdekt en in 1900 benoemde de nederlandse regering een commissie die moest bestuderen of en hoe de Borobudur gerstaureerd kon worden. Deze enorme taak werd tussen 1907 en 1911 uitgevoerd door de nederlander Van Erp. Men ontdekte dat de Borobudur in feite een kwetsbare mantel van steenblokken rond een natuurlijke heuvel was. Regenwater sijpelde door de stenen mantel en tastte de zachte fundering van binneuit aan. De plannen voor een permanente restauratie konden als gevolg van de 2 wereldoorlogen en economische crisis nooit verwezenlijkt worden.
In 1975 kon het project eindelijk worden gestart. Het bouwwerk werd uit elkaar genomen waarna de in totaal 2 1/2 miljoen steenblokken wreden gecatalogiseerd en gefotografeerd voordat ze werden teruggeplaatst. Ook werden ze schoongemaakt en chemisch behandeld. Tevens werd er een nieuwe fundering van gewapend beton aangebracht en een stelsel van drianagepijpen. De totale kosten bedroegen 25 miljoen dollar. Dit alles heeft 9 jaar geduurd en nog steeds is men bezig met restauratie.
Het heeft op ons een diepe indruk achtergelaten en er waren prachtige taferelen te zien van het leven van Boeda. Op de bovenste etage kon men bij een stupa waarin een boeda zit aan wie je 3 wensen kon doen. Vroeger mocht je de boeda aanraken tijdens je wensen maar sinds iemand eens met een metalen pijp vernielingen heeft aangericht is dat verboden. Om deze wens evt te ontvangen moest je wat terug doen voor de boeda; dat was in een proccissie 3 x met de klok mee een ronde te lopen. Op het hoogste niveau was de Nirwana waar vroeger een enorme boeda zat. Maar sinds aanslagen en 2 blikseminslagen is dat dichtgemetseld en bevind deze boeda zich in een naastgelegen museum.
Beneden aangekomen werden we weer belaagd door de verkopers. Nu waren het er nog meer. Helaas voor ons en het overgewicht vd koffers hebben we toch weer iets gekocht.
Daarna zijn we nog nar een kampong geweest (traditio neel javaans dorp of dessa) waar we doorheen gereden wijn met paard en wagen. Om 5 uur waren we terug in ons hotel, waarna we ons opgefrist hebben en om 8 uur weer lekker zijn gaan eten in een restaurant.
Morgen moeten we helaas dit hotel verlaten en trekken we verder.

• 29 Oktober 2015 - 19:08

Ans :

Jeetje dat gaat met een sneltreinvaart dat reizen !!!!Zoveel indrukken!!xxxxxxxxx ans en jp

• 29 Oktober 2015 - 20:22

Tasha:

Jullie hebben het maar druk op jullie vakantie zeg. Leuk, zoveel "weetjes" te lezen over Indo

Xxx

• 30 Oktober 2015 - 10:10

Wilma:

Heel interesant om zoveel over Indonesia te weten komen,
    Vooral dat Bhudda monument, heel indruk wekkend.
    Erg zielig die vogels en beestjes in kooitjes!Jammer van al
    die vertragingen vanwege de smog maar denk aan al die
    herinneringen die jullie mee naar huis nemen!Het minder
    leuke denk je gewoon niet meer aan.Keep safe,lots of love,
    Wilma en John xxxx