Maandag 2 november Sukamade - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu Maandag 2 november Sukamade - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu

Maandag 2 november Sukamade

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Therese

03 November 2015 | Indonesië, Sukamade

Om 8 zwaaide Therese me uit en ging ik met Ilona en Monique + gids en chauffeur met een jeep naar Sukamade. Dit was een rit van zo'n 5 uur maar absoluut niet saai. Onderweg stopte we als eerste bij een suikerrietplantage waar een groot aantal vrouwen bezig was suikerriet te kappen, We mochten proeven en foto's nemen.
Daarna reden we een nationaal park in waar entree voor geheven wordt en de gids vertelde dat ze op Java in Indonesie goed bezig zijn om de jungle te behouden. Binnen enkele jaren zou het best zo kunnen zijn dat de jungle op Java groter is dan op Sumatra omdat het hier goed beschermd is. Dit doen ze door rondom plantages aan te leggen vanuit de regering: koffie, tabak, cacao en rubberbomen. Daar werken veel mensen die hieruit een inkomen genereren. Onze eerste stop in het park was bij een prachtig strand. Je voelde je echt op een bounty eiland en van daaruit liepen we naar een vissersdorpje waar de traditionele vissersboten lagen om lobster en kreeft te vangen. Hier hebben we in een heel klein eethuisje one lunch genuttigd.
Na weer een stuk gereden te hebben met de jeep hebben we een wandeling van 2 uur gemaakt door de jungle. Het was prachtig met vele verschillende apen die we gezien hebben en de Toekan (vogel). Daarna zijn we bij een familie geweest waar ze bruine suiker maken. Dit halen ze uit de bloem vd cocospalm die ze elke morgen uit de top van deze boom halen. Dat is een flinke klimpartij.
In Sukamade aangekomen hebben we onze spullen in de kamer van het hotel gelegd; volgens onze reisleidster zou dit heel primitief zijn maar uiteindelijk viel dit reuze mee. Naast het hotel was een rubberfabriek waar we een rondleiding kregen. Het was best interessant.
Om 18.00 uur hebben we gegeten in het hotel en na afloop zijn we om een uur of 7 in het donker naar het strand gereden waar de schildpadden 's avonds aan land zouden komen om eieren te leggen. Na 3 kwartier kwamen we daar aan en 3 rangers wachtten ons op. We kregen uitleg dat we stil moesten zijn en dat zij zouden gaan zoeken en wanneer zij 3 lichtsignalen zouden geven dan zou er een schildpad op het strand zijn. We namen plaats op een centrale plek op het strand en daar moesten we stil wachten. Het was aardedonker met een prachtige sterrenhemel boven ons; dit was echt genieten. Na ongeveer anderhalf uur kregen we het teken dat er 700 meter verderop een schildpad was gelocaliseerd. We liepen in sneltreinvaart door het rulle zand naar de plek waar het zou zijn. Het eerste spoor wees erop dat de schildpad alweer in zee was verdwenen. Ook het 2e, 3e en 4e spoor.
Maar gelukkig bij het 5e spoor bleek dat de schildpad richting strand liep en ja hoor, daar was een kolos van een schild, die zeker 1.20 m doorsnee had. We waren diep onder de indruk en de addrenaline gierde door mijn lichaam. We mochten alleen maar aan de achterkant van de schildpad blijven en niet aanraken en ook niet flitsen. De ranger verlichtte de schildpad alleen van de achterkant zodat we toch nog foto's konden nemen en filmen. Het was voor mij een geweldige ervaring om dit mee te maken. Deze schildpad was al weer op weg naar de zee en had geen eieren gelegd omdat zij om verschillende redenen onraad bespeurde (wild zwijn ) of dat de conditie van het zand niet goed was. Als het gat snel weer dicht viel kon ze geen eieren leggen.
Ongeveer om 11 uur waren we terug in het hotel maar ik kon de slaap niet vatten vanwege de hitte en alles wat ik had meegemaakt. Ook ging om half 3 's nachts het licht weer aan en was de imam weer aan het gillen, want de arbeiders van de rubberplantage gingen weer aan het werk. Om 7 uur gingen we weer op weg waar we de rest van de groep weer zouden ontmoeten.

Therese
Deze dag heb ik heerlijk gerelaxt bij het zwembad. Alleen Saskia, Remco en ik waren niet meegegaan naar een plantage en de markt. Na de lunch heb ik een siësta gehouden maar werd pas ruim 2 uur later wakker, met moeite. Ik had wel de hele dag de tijd om de 3 vorige verhalen erop te zetten en ik ben uitgerust. Het was een prachtig hotel en we hadden een cottage. Vanaf het zwembad zag je de lobby en daarachter de bergen. Schitterend.

• 03 November 2015 - 16:29

Ans :

Zo swaatje dat was weer een hele lange reis en veel gezien natuurlijk!!Samen op stap met 2 dames,de rest had er geen zin in? Ben ook benieuwd naar de foto's van de schildpadden !! xxx groetjes Ans en JP

• 03 November 2015 - 17:11

Monique M.:

Die Geer, die had een topdag!!! Maar wel een belevenis om zo'n schildpad van dichtbij te zien en natuurlijk leuk die apen. Jullie zien nog eens wat, dat wel.
    Therese weer een verstandig besluit genomen om niet mee te gaan. Het moet wel leuk blijven.
    Morgen zeker weer lekker vroeg op.............ik ook.........om te werken hahaha.
    Groetjessss Monique

• 03 November 2015 - 18:00

Lineke:

Ik blijf me verbazen over deze bijzondere reis, dit neemt niemand jullie meer af. Ook fijn dat je gewoon af en toe lekker kunt rusten. Veel genieten jullie ♥

• 03 November 2015 - 19:11

Tasha:

Gerard lekker genoten tussen de apen en schildpadden en mommy van het strand, een siësta en het uitzicht, heerlijke vakantie.

X

• 03 November 2015 - 19:38

Henny:

het lijkt me een uiterst vermoeiende reis. Ik zou zelf ook meer relaxpunten in de reis willen hebben, je hebt gelijk Therese, dat je af en toe lekker bij het zwembad/in het hotel blijft.