Dinsdag 13 oktober Jakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu Dinsdag 13 oktober Jakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Therese Gerard - WaarBenJij.nu

Dinsdag 13 oktober Jakarta

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Therese

13 Oktober 2015 | Indonesië, Jakarta Pusat

Na heerlijk geslapen te hebben in ons luxueus hotel waren we vroeg wakker en zaten we al om 6 uur al te ontbijten (ontbijt van 4 tot 10 uur).
Ikzelf aan een warme maaltijd op z'n indonesisch en Therese een broodje, veel koffie en fruit.
Daarna zijn we met een taxi naar de oude specerijhaven Sunda Kelapa gereden. Daar zijn we langs één van de laatste zeilende vrachtschepen vloten van de wereld gelopen. Dit zijn grote traditionele houten schepen (schoeners). De oudste die we gezien hebben was 281 jaar.
Het meest indrukwekkende was dat deze schepen bevoorraad werden door mensen; één voor één liepen ze met handel op hun rug over een smalle loopplank naar het schip.
Halverwege de kade zijn we teruggelopen en kwamen we een Indonesische hollander tegen genaamd Torang. Hij bood ons aan om samen met hem een toer te maken door de oude stad Jakarta.
Als eerste gingen we een schoener op en mochten we in de laadruimte en de stuurhut kijken. Voor Therese was dit een hele klim en telkens zei hij: langzaam mama, langzaam. Wij werden papa en mama genoemd.
Vervolgens zijn we met een bootje door de haven gevaren en gingen we aan land bij de vismarkt. Diverse smalle steegjes waar we zelf nooit doorheen zouden willen lopen. Het was druk en stonk.
Daarna gingen we naar het scheepvaartmuseum, dit was een verbouwde hollands pakhuis uit 1646 en werd gebruikt om koffie, thee, specerijen en textiel op te slaan. Er zijn nu traditionele zeilschepen uit alle delen van de Indonesische archipel te zien, evenals een aantal oude kaarten van Batavia.
Daarna zijn we naar de 19e eeuwse nederlandse uitkijktoren gegaan. Deze hebben we beklommen en zo hadden we een mooi uitzicht over de markt en de haven.
Vandaar zijn we met een tuktuk naar een oude ophaalbrug gemaakt door de Nederlanders gegaan. Volgens de gids werd alles gerenoveerd, ook deze brug dus.
De brug liep over een kanaal dat als riool dienst deed. Het stonk en was vies.
Via een chinese wijk zijn we naar het stadhuisplein gegaan. Aan dit plein lag het stadhuis en het historisch museum.
Jakarta is een enorme stad met 9 1/2 miljoen inwoners. Het verkeer is een chaos en het lijkt er altijd spitsuur te zijn.
Het verschil tussen arm en rijk is enorm. Sloppenwijken grenzend aan enorme wolkenkrabbers, kantoorgebouwen en grote indrukwekkende lichtreclames.
Om 12 uur waren we terug in het hotel en hebben nog even gedoucht. We hebben een heerlijke maaltijd gegeten voor 6 euro de man en hadden van Garuda ook nog een tegoedbon gekregen.

We zitten nu op de luchthaven te wachten op onze vlucht naar Medan (Sumatra) en tot nu toe is alles goed gegaan. Tasha had ons ingecheckt, Garuda heeft het uitgeprint en het gewicht vd koffers was okee.

We gaan nu weer vliegen. Foto's volgen....

• 13 Oktober 2015 - 11:40

Luc:

Klinkt allemaal fantastisch! Het is dus ook goed gekomen met de koffers?

• 13 Oktober 2015 - 12:01

Wilma John:

Lieve broer en zus
    Wat hebben jullie alweer een hoop gedaan!Heel interesant allemaal, gelukkig heeft
    Garuda jullie toch met iets vergoed, heb een goede vliegreis naar jullie volgende
    bestemming,Welterusten van ons, veel liefs van ons beiden.

• 13 Oktober 2015 - 13:51

Hans En Ymke:

Wat een bijzondere ervaringen doen jullie weer op! En dat allemaal in een dag! Leuk dat jullie die Torang tegen kwamen, dan kom je nog eens op plekken die je normaal niet bezoekt.
    Mooie vervolg reis!!!

• 13 Oktober 2015 - 14:52

Sandra:

Hi Gerard en Therese,

wat een leuk verhaal weer om te lezen! Ik herken zoveel dingen die jullie meemaken. Toen wij in Jakarta waren (in 1996 toen ik nog jong was haha) hebben we ook zo'n soort rondleiding gehad van een Indonees, die Nederlands sprak en ons ook alle mooie en indrukwekkende plekken heeft laten zien. Heb er mijn ogen uitgekeken, wat een ander leven. Als je verteld over de stank, weet ik precies hoe dat ruikt, brrrr, echt niet lekker. Het eten is superlekker en heel goedkoop, nog steeds dus.. Ik weet nog dat ik in een deuk lag om de tuktuk haha, wij waren met z'n vieren en bijna te groot en te dik om er met z'n vieren in te kunnen, maar het ging net hahah.. Het verkeer is er inderdaad een puinhoop maar gaat verbazingwekkend altijd goed. Zelfs oversteken was een gevaarlijke onderneming.. heb je ook de fietsen en scooters gezien die helemaal volgepakt zijn of met de hele familie erop zitten? En de mensen zijn zo verschrikkelijk lief! Wij zijn ook nog op een campoeng geweest, daar woonde onze gids. Dat is een (hele) arme woonwijk omrand door grote muren waar onze gids woonde. Best sneu, zoveel lieve arme mensen die maar in een soort "half" huis woonde omdat er bv boven de keuken geen dak was..

Zucht....heb heimwee en zou er graag nog eens naar Indonesië gaan.
    Dus lieve Gerard en Therese, geniet met volle teugen! Ik ben ook benieuwd naar de foto's :o)
    Tot het volgende verhaal XXX

• 14 Oktober 2015 - 11:33

Ans:

Hoi luitjes weer een prachtig reisverhaal en mooie foto's !!En ja het verschil tussen arm en rijk is wel duidelijk daar ! Nou liefjes geniet en liefs en groetjes ans en jp